Sommarkaka



En  lättlagad kaka som passar bra nu när det finns gott om bär. God att äta som den är eller med glass eller vaniljsås till, men då utelämnar jag chokladen, annars blir det för sött i min smak.
6 ägg
4,5 dl socker
4,5 dl vetemjöl
300 g rabarber
200 g jordgubbar, hallon eller röda vinbär
100 g kallt smör
100 g vit choklad
pärlsocker

Vispa ägg och socker poröst, blanda varsamt ner mjölet. Bred ut i en långpanna .
Skär rabarber i små bitar, hacka chokladen grovt. Strö bär och choklad över kakan, hyvla över smöret och strö på pärlsocker.
Grädda kakan i 175° ugn 25-30 min. Prova med en sticka. Skär i rutor och pudra över lite florsocker.
Obs! Kakan har inget bakpulver, det gör att den blir lite "tung".

"NJUT AV DE SMÅ TINGEN I LIVET...EN DAG KOMMER DU ATT SE TILLBAKA OCH INSE ATT DE VAR  STORA "

Kommentarer
Postat av: Nike

GOSCH, vilka ljuvliga kakrecept! Tack. Du har just fått mig att ta ett beslut vad gäller kakan till min sons studentskiva! Bland annat. Det blir mycket bakning i sommar :D :D

2012-05-07 @ 20:14:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0