Jordgubbspaj


En paj utöver det vanliga, passar utmärkt som ett alternativ till tårta.

Pajskal:
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl socker
100 g smör
100 g mörk blockchoklad

Vaniljkräm:
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 ägg
2 msk maizena eller potatismjöl
2 msk socker
2 msk vanillinsocker

jordgubbar

Gele:
2 blad gelatin
1 dl hett vatten
1/2 dl koncentrerad äppeljuice

Hacka samman mjöl, socker och smör med en kniv. Arbeta snabbt ihop till en deg. Låt degen vila i kylen ca 30 min.Sätt ugnen på 200 grader. Tryck ut degen i en stor pajform, diameter ca 28 cm. Grädda 10-12 min.
Ta formen ur ugnen. Lägg chokladen i bitar i pajskalet och låt smälta. Pensla till ett jämnt lager. Låt stelna.
Vispa ihop grädde, mjölk, ägg, mjöl och socker i en rostfri kastrull. Låt sjuda, ej koka, på svag värme, ca 3 min. tills krämen tjocknar. Låt den svalna och rör i vaniljsockret.
Häll krämen i mördegsskalet och lägg på jorgubbar.
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i ca 5 min, krama vattnet ur dem. Blanda hett vatten och äppeljuice. Lägg i gelatinet och låt det lösas upp. Låt gelén halvstelna i kyl ca 30 min.
Skeda gelén över pajen och låt stelna helt i kyl minst 1 timme.

"JAG HAR INGEN KARAKTÄR ATT BANTA.JAG FÅR TYCKA OM MEJ SOM JAG ÄR. DET ENDA JAG INTE TYCKER OM ÄR MIN BRIST PÅ KARAKTÄR" Gunilla Dahlgren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0