Kanelbullar



Tårtor och kakor i all ära, men det finns ingenting som slår kanelbullarna.
Så här gör jag oftast mina kanelbullar, modellen kallas för västgötawienerbröd, men är gjord på en helt vanlig bulldeg.

5 dl mjölk
150 g margarin
50 g jäst
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ev. kardemumma
10-12 dl vetemjöl

Smält margarinet i en kastrull, slå på mjölken och värm till 37 grader. Smula ner jästen och rör tills den smält. Rör därefter ner salt, socker och ev. kardemumma. Arbeta in mjölet, lite åt gången och knåda degen tills den känns smidig. Låt jäsa ca 30 min.

Fyllning:
75 g smör
2 msk kanel
4 msk socker

Kavla ut degen till en rektangulär platta 20x 50 cm.
Bred ut fyllningen på degen. Vik den därefter i 3 delar på längden. Vänd den så att skarven kommer nedåt. Skär längden i 3 cm breda bitar. Gör en skåra på längden mitt på varje bit. Dra igenom den ena  deghalvan. Låt jäsa till dubbel storlek i ca 45 min.Pensla med uppvispat ägg. Strö på pärlsocker. Grädda-mitt i ugnen-ca 10 min. i 250 graders ugnsvärme.

"JAG HAR SÅ ENKEL SMAK. JAG VILL BARA HA DET BÄSTA AV ALLT."Oscar Wilde

Kommentarer
Postat av: Ebbasdotter

Kanelbullar blir man aldrig led, bästa kaffedoppet som finns !

2011-06-01 @ 09:10:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0