Gifflar



Ja, jag vet, det är inga gifflar, men detta är en deg som jag normalt bakar till gifflar. Denna gång valde jag dock att göra dem till lite avlånga små bröd, pga att jag ska ha en god fyllning i dem och det är lättare att få den att sitta kvar än i en giffel.

24 st.
1 paket jäst
50 g smält smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
1,3 dl vetemjöl

ägg + sesamfrön till pensling

Smält smöret i en kastrull, slå på mjölken och värm till 37°. Slå det över jästen och rör om så den löses upp. Blanda i salt och mjöl. Knåda i maskin i fem minuter.
Låt jäsa 30 min. på dragfri plats med en duk över.
Tag upp degen och dela den i två delar. Lägg den ena halvan åt sidan.
Mjöla underlaget och kavla ut deghalvan till en stor rund cirkel. Dela den vågrätt på mitten först. Dela den igen på mitten, men denna gång lodrätt.  Nu har du fyra stora trianglar. Skär varje triangel i tre delar så att de bildar trianglar. Detta görs enklast med en sporre.
Rulla ihop till en giffel genom att börja rulla utifrån. Lägg dem på en ugnsplåt och böj dem till månform.
Låt jäsa 30 minuter igen. Pensla med uppvispat ägg och strö på sesamfrön.

"MAN FÅR TA FOLK SOM DE ÄR OCH INTE SOM MAN VILL HA DEM"okänd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0