Gräddsemla



Semmeldags! det finns otroligt många tips på hur man ska få den där rätta fluffiga goda bullen. Så här gör jag mina och de blir väldigt goda och luftiga. Mitt tips är att öka mängden jäst och använda manitoba creme mjöl.

20 bullar

5 dl mjölk
75 g jäst
150 g smör
0,5 tsk salt
1,5 dl socker
1 msk grovstött kardemumma
ca 12 dl manitoba creme mjöl

300 g mandelmassa
3 msk grädde
5 dl vispgrädde
florsocker

Tillred degen på traditionellt sätt till bullar. Låt den jäsa 30 min.
Rulla ut till runda bullar.  Lägg ut dem glest på bakplåt. Låt jäsa 30 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 200° varm ugn i 10 minuter.
Låt kallna. Skär av toppen på bullen som ett litet lock.
Riv mandelmassan grovt och rör ut den med lite grädde. Jag brukar spritsa på min mandelmassa. Vispa sedan grädden till hårt skum, om man vill kan man ha i 1 msk socker. Spritsa grädden på bullen, lägg på locket och pudra över med lite florsocker.

" JAG TÄNKER INTE BÖRJA NÅGOT NYTT LIV. JAG KÖR VIDARE MED MITT GAMLA BEGAGNADE."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0