LCHF Chokladtårta med valnötter

 
Äntligen har jag vågat att prova på att baka socker- och mjölfritt. Och jag måste säga att kakan blev väldigt god!
Den kommer jag garanterat att baka flere gånger, och ingen kan ana att den är gjord på ett recept från LCHF-dieten. Njut den som den är eller med hallongrädde till!
 

Botten:

1 dl vatten

2 tsk frystorkat kaffe

250 g mörk choklad  70%

250 g smör

2 dl Stevia ( köper jag på Willys eller Ica)

100 g valnötter, (mal hälften och finhacka andra hälften)

1 krm bakpulver

5 ägg

 

Glasyr:

0,75 dl Stevia

1 dl vatten

175 g mörk choklad 70%

0.5 tsk olja

 

   

Blanda vatten och kaffepulver i en tjockbottnad kastrull och värm på låg värme.

Hacka chokladen fint och blanda ner under konstant omrörning. 

Tillsätt smöret, lite i taget, omväxlande med stevia. Fortsätt och rör hela tiden så du får en slät kräm.Ta kastrullen från värmen.

Blanda de malda och hackade valnötterna med bakpulvret  och rör ner i chokladsmeten.

Vispa upp äggen lätt och tillsätt dem lite i taget under omrörning.

Spänn bakpapper i botten på en springform, 24 cm .

Häll smeten i formen och grädda i 175 °  längst ner i ugnen i ca 30-40 min.

Låt kakan kallna.

 

Glasyren:

Finhacka chokladen. Blanda stevia och vatten i en kastrull.

Värm under omrörning tills det nätt och jämt kokar.Ta kastrullen från värmen.

Rör ner chokladen, lite i taget. Rör tills den smält och glasyren är blank och fin.Häll ner olja till sist. Låt glasyren stå och svalna tills den har en lagom konsistens  och bred den sedan över tårtan och låt den stelna.

 

"LIFE DOESN´T GET EASIER, YOU JUST GOT STRONGER!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0