Pirkka chokladtårta



Botten:
200 g smör
2 dl socker
3 ägg
150 g grovhackad mörk choklad
2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver

Fuktning:
3/4 dl vatten
1/2 dl socker
2 msk konjak

Glasyr:
3 msk starkt kaffe
1 1/2 msk  smält smör
1 1/2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 1/4 dl florsocker

Rör smör och socker vitt och poröst, tillsätt äggen ett åt gången, rör noggrant mellan varje. Blanda de torra ingredienserna och rör ner. Sist tillsättes den grovhackade chokladen. Grädda kakan i 175 grader varm ugn, ca 45 min.
Fuktning: hetta upp vatten, socker och konjak i en kastrull. Ös över den varma kakan och låt kallna.
Glasyren: blanda ihop alltsammans och rör till en smidig kräm. Bred över kakan. Låt kakan stå kallt, gärna över natten, innan den serveras.
Vill man lyxa till det som på bilden, får man dubbla glasyren och spritsa på. Oftast gör jag kakan i långpanna och skär i rutor, men här har jag skurit ut två olika stora rundlar och lagt dem på varandra till en våningstårta.
TIPS! För att få till två olika nyanser på krämen, tar jag den mängd som ska användas till att spritsa och fyller spritsen. Resterande kräm vispar jag ytterligare en stund med elvispen så att den ljusnar.

"LEV I NUET OCH KÄNN ATT DU HAR TILLFREDSSTÄLLELSEN JUST DÄR DU ÄR - INTE RUNT KNUTEN"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0