Passionsfrukttårta



Passionsfrukttårta, absoluta favoriten i min familj. Närhelst som fantasin tryter och jag frågar dem vilken tårta vi ska ha så blir svaret alltid detsamma: passionsfrukttårta ! Praktisk också eftersom den går att göra helt klar flera dagar innan kalaset och ha i frysen.

Botten:

300 gr mandelmassa

2 ägg

2 msk kakao

 

Mousse:

3 dl vispgrädde

200 g vit choklad

2 äggulor

2 msk citruslikör ( eller punsch/annan likör)

 

dekorering:  4-5 st. passionsfrukt

 

Riv mandelmassan grovt, blanda ihop med äg och kakao.

Grädda  ca 20 min. 175 grader ugn i en form med löstagbara kanter.

Låt kallna, rengör formen och lägg tillbaka kakan.

 

Vispa grädden hårt.

Smält chokladen

Vispa ihop äggulorna med likören, blanda ner chokladen under fortsatt vispning och sist grädden.

Bre ovanpå kakan och ställ i frysen att stelna, minst 3 timmar.

Gröp ur passionsfrukterna och garnera tårtan.

 

Låt den tina i rumstemperatur ca 20 min innan den äts.

 

"ETT LIV UTAN SORGER ÄR SOM EN MÅLNING UTAN SKUGGOR" Frank Crane


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0