stockholmskakor



Kärt barn har många namn....  men i min receptsamling heter de just Stockholmskakor .

150 g smör
3/4 dl socker
1 äggula
2 tsk vanilj
3 1/2 dl vetemjöl
fast hallonsylt
pärlsocker/ florsocker

Rör smör och socker poröst, tillsätt äggulan och mjölet utblandat med vaniljsockret.
Ställ i kylen ca 30 min.  Rulla degen till en ca 5 cm tjock rulle . Skär ut kakor som är 1 cm tjocka. Gör en liten fördjupning mitt i kakan och fyll den med sylt.  Strö pärlsocker på.Grädda mitt i ugnen, 175 grader ca 12 min. Blir ca 50 st.
Om man vill lyxa till det kan man hoppa över pärlsocker och istället glasera dem med florsocker  utblandat med lite vatten, efter att de kallnat.

"JAG ÄR INTE SÅ UNG SOM JAG KÄNNER MIG. JAG ÄR BARA OVANLIGT BARNSLIG FÖR MIN ÅLDER" Gunilla Dahlgren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0