Testkaka


Hittade en upplaga av ICAs Sju sorters kakor från 1964 på jobbet och där såg jag receptet på denna kaka med sin läckra färggranna glasyr och jag var bara tvungen att prova på.


Jag valde att göra en enkel SOCKERKAKA som grund
75 g smör
3 ägg
3 dl socker
4 1/2 dl mjöl
3 tsk bakpulver
1 1/2 dl vatten
Smält smöret och ställ det att kallna. Vispa ägg och socker vitt  och poröst. Blanda ihop mjöl och bakpulver och rör ner det i äggsmeten. Sist rör man ner smöret. Smöra och bröa en 2-liters bakform och grädda kakan i 175 grader varm ugn i ca 40 min. Prova med en sticka att den är torr.

Som fyllning gjorde jag en
MANGOYOGHURTMOUSSE
1-2 mango ( 350 g fruktkött)
1 dl socker
3 msk vatten
2 äggulor
5 blad gelatin
2 dl grädde
1 dl yoghurt
Koka  upp socker och vatten och slå det över äggulorna. Vispa  tills det är luftigt och svalt. ( det tar en stund)Blötlägg gelatinet och smält det , blanda det sedan med lite av äggsmeten. Vispa grädden lätt och rör ner yoghurten och blanda ihop allting. Låt moussen stelna ca en halv timme i kylen .

Dela kakan i två delar när den kallnat. Bre på moussen på den första bottnen och lägg på locket.
Ovanpå tårtan gör du så här .
Gör först en SOCKERGLASYR bestående av
2 dl florsocker
1 1/2 msk vatten
Bre ut den tunt över kakan och låt den stelna.

Gör därefter en KRISTYR
150 g florsocker
1/2 äggvita
1/2 tsk citronsaft

Ruta in kakan med kristyren och fylll rutorna med GELÈ.
Koka upp 1 dl röd saft tillsammans med 1 dl gelésocker. Låt gelén kallna .

Det var lite pilligt och man får vara snabb så inte gelén stelnar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0