Päronkolakaka



Min snälla svägerska kom med en låda päron, så jag improviserade lite fritt efter ett recept jag hört talas om men aldrig provat på. Och det blev fantastiskt gott och saftigt !

150 g smör
3 ägg
2,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

5-6 päron

kolasås:
1,5 dl grädde
55 g strösocker
0,35 dl mörk sirap
1 msk smör
1 tsk vaniljsocker

Börja med kolasåsen genom att blanda grädde, socker och sirap i en kastrull och låt det koka ca 30 min. Dra av spisen och rör ner smöret och vaniljsockret. Låt svalna.

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst, blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i äggsmeten växelvis med det smälta smöret.
Smörj en långpanna, häll smeten däri och tryck ner de skalade och klyftade päronen. ringla kolasåsen över.
Grädda i 175° varm ugn ca 30 minuter, eller tills kakan känns torr.

"ALWAYS PUT YOUR BEST FOOT FORWARD. NOT TO IMPRESS OTHERS, BUT TO IMPRESS AND RESPECT YOURSELF "

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0